سیستم مدیریت PLGM موجب کاهش هیپوگلایسمی در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 می‌شود

12 آوریل 2017- تجهیز پانکراس مصنوعی به یک سیستم مدیریتی پیش بینی کننده ی افت قند خون به کاهش هیپوگلایسمی در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1، کمک قابل توجهی کرده است.

 سیستم مدیریت پیش بینی افت قند خون یا PLGM که یکی از ویژگیهای سیستم پانکراس مصنوعی MiniMed 640G مدترونیک است، می‌تواند به کاهش خطر هیپوگلایسمی کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 کمک کند.

سیستم PLGM با ترکیب داده‌های حسگر مداوم قندخون به کمک یک الگوریتم و تعلیق انسولین بازال از افت قندخون کودک جلوگیری می‌کند.

در این تحقیق از 100 کودک و نوجوان مبتلا به دیابت نوع 1 ثبت نام شد و این افراد در دو گروه مختلف استفاده کننده از پانکراس دارای سیستم PLGM و فاقد این سیستم، تقسیم شدند.

 نویسنده‌ی ارشد این مطالعه دکتر Battelino از بیمارستان دانشگاه در لیوبلیانا در اسلوونی گفت: تعلیق انسولین توسط سیستم PLGM با کاهش قابل توجه دفعات افت قندخون همراه است، اگرچه این وضعیت موجب افزایش زمان بالا بودن متوسط قندخون کودک می‌گردد اما هیچ عارضه‌ی جانبی در بیماران جوان مبتلا به دیابت نوع 1 به همراه ندارد.

 سیستم MiniMed 640G یک پمپ انسولین است که عملکرد پانکراس سالم را با ترشح و قطع  انسولین در موقع لزوم تقلید می‌کند. این ابزار با استفاده از حسگرهای مداوم نظارت بر قند خون (CGM) که در زیر پوست قرار می‌گیرند، می‌تواند مقدار قندخون را اندازه‌گیری و میزان مناسبی از انسولین بازال را در اختیار بیمار قرار دهد.

 به گفته‌ی شرکت مدترونیک در سال 2015، تقریباً 60 هزار مورد بستری در بیمارستان به دلیل حملات هیپوگلایسمی شدید در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 به ثبت رسیده است، که هزینه‌ای برابر با 5 میلیون پوند برای سیستم خدمات بهداشتی هزینه در برداشته است.

 در فوریه‌ی 2016، موسسه‌ی ملی بهداشت و تعالی مراقبت(NICE) در انگلیس استفاده از سیستم مدترونیک را به بیماران  پیشنهاد کرد. یافته‌های این مطالعه در مجله‌ی Diabetes Care منتشر شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/predictive-management-system-reduces-hypos-in-children-with-type-1-diabetes-97458296.html